Kvinnersta

Dagens bad blev i Kvinnerstabrottet. Gött när man väl kom i! Undvek dock att hoppa från 14 m klippan..!
Har även börjat plocka ner fler grejer från förrådet. Inser att jag nog förköpt mig de senaste åren..

Satsa på utejobb?

Ännu mer bad ikväll, skönt, behövde komma ut efter dagen på jobbet. Lite instängt, längtar lite tillbaka till mitt gamla jobb som kyrkogårdsvaktmästare! Iaf så länge vädret är bra..!
Fick invigt mina LA flip-flops också, present från GK Nina! "Kan Sverker Åström ha olika färger på sina strumpor ska ni ha olika färger på era flip-flops!"

Bad och spotify

Igår blev det lång och välbehövlig sovmorgon, en bra stund ute i solen, promenad och sedan middag på Jac's med Sandra och Christian. Hjälmargösen gick inte av för hackor, lite mer lagom portioner också än de amerikanska motsvarigheterna! =) Var en riktigt skön kväll!
Idag har det blivit lite mer tid spenderad i solen plus bad! Hanna, Robban och jag begav oss till ett ställe lite bortanför Närkes Kil, varmt i vattnet och fint!
Tackar Christian för Spotify-inviten!

Fredagskväll vid fornborgen

Skön dag på jobbet igår, tror nog (liksom CG) att jag skulle kunna klara mig själv om det verkligen behövdes.
Efte jobbet blev det till att fira pappa som fyllde år på telefon, och sedan under promenaden hem styra upp lite inför kvällen, som visade sig bli en riktigt trevlig kväll!
Efter lite handlande och upphämtande for vi ut till Hanna för att sedan åka vidare till Ullaviklints forntidsborg ("sketgammal!") för att grilla. Så himla fin utsikt därifrån!

Örebro i fjärran

Varför grilla något annat när man kan grilla ägg?

Efter korv- och marshmallowsgrillning återvände vi hem till Hanna för lite crocketspel, mygg- och knottbesök samt en fortsatt trevlig kväll inomhus!

Bad!

Haft en kanoneftermiddag/kväll! Efter lite övertid på jobbet och en löptur hemåt Sörby packade jag badpåsen och begav mig hem till Hannas lantidyll! Riktigt fint, trots att jag inte fick se hela insidan..! Hanna rattade sedan sin terrängbil mot Rammsjön där det blev svenskt premiärdopp för min del. Först var jag och Robban tveksamma till Hannas temperaturgissning, men den visade sig stämma mer än väl: ca 22 grader, skönare än vad jag trodde. Efter badet blev det glassköp i Nora, och även en titt i Hannas stall. Den här svenska sommaren har börjat SÅ bra!

Lillördag

Lär mig sakta men säkert på häktet. Imorgon, om jag slipper transporten, ska jag jobba med CG och Pernilla, kan bli riktigt skoj! Dessutom väntar ett besök hemma hos Hanna, kommer bli en toppendag!
Haft en bra dag idag med, även om de flesta av mina grejer ligger förpackade på diverse ställen, kyl och frys ekar tomma. Har dock lyckats fixa en matlåda till morgondagen, den första för säsongen. Ska nog bli generösare mot mig själv och unna mig den goda häktesmaten emellanåt. Lunch för trettiofem riksdaler är ju inte fy skam.
Friskis-premiär blev det också, inte tränat styrketräning sen december. Lite vel med kortet först bara, de hittade ingen info om att jag skulle återfå kortet från Katri, men det löste sig med ett undantag. Avslutade med löpning hem, sen lite snabbt käk och en dusch innan det blev öl med Miona och gänget på Njuta, riktigt nice!

Sommar

Det är riktigt härligt svenskt sommarväder just nu! Två dagar i rad efter jobbet har jag lagt mig i gräset på andra sidan Tybblegatan och njutit av värme och en blå himmel, SKÖNT! Lite vardagslyx som får mig på bra humör!
Andra dagen på Häktet idag, känns helt ok att vara tillbaka!
Ikväll har jag träffat Moina igen! Tog en promenad runt Markaspåret och tjötade, ytterligare lite vardagslyx! Smider planer med Hanna: grillning ute vid Ullaviklints forntidsborg på fredag med de som vill hänga på, och badtur nån dag!

"Sommarpratare"

Så blev då Mårten Schultz sommarpratare ändå. Dock inte i SR, men facebook-kampanjen tycks ändå ha gett viss utdelning!

Firande och Örebro

Igår blev det sovmorgon, ompackning och häng med familjen. Mina föräldrar firade 35-årig bröllopsdag och bjöd på god mat, nästan hela familjen var samlad. Denna gången var det David som fattades, det brukar alltid vara någon som inte kan vara med då familjen far runt jordens alla hörn, near and far! =) Mina brorsbarn är så söta allihop, har saknat dom mycket i USA!

Under kvällen gick färden till Örebro med ett stopp i Älvängen på vägen. Kom fram vid 22-tiden, besökte Daniel och Irene för pajätande och nyckelhämtande: SÅ kul att ses igen! Spännande nyheter blev det också, jag gläds med folk som vet vad de vill medan jag själv famlar runt i ovisshet.
Lägenheten var i ypperligt skick, Malin verkar ha skött sig bra! Hissen är dock ur funktion, så blev lite mer släpande av all min packning än vad jag hade räknat med. Letade efter mina arbetskläder i förrådet, lyckades dock bara hitta mina skjortor (inte så konstigt när resten befann sig på jobbet). Sovit fem timmar inatt, upp tidigt till jobbet. Det kändes kul att vara tillbaka! Håller tummarna för att det här kan bli en bra sommar!

I Sverige!

Flygresan hem gick bra, inga större missöden. Segt med långa flygresor dock, jag önskar verkligen att jag kunde sova bort dom men lyckades inte sova mer än kanske 45 minuter på flyget till Frankfurt. Inte speciellt lång väntetid där innan jag var på väg till Göteborg. På Landvetter mötte jag pappa, hela familjens bagage saknades då de landat tre timmar innan mig! Det kom dock tillrätta så familjens Volvo blev knökfull på väg hem! Tog en omväg via Mölndal för räkmacke-inköp och så en tur till syrrans "nya" lägenhet innan vi kom fram till Nödinge.
Midsommar firades först med familjen här hemma och sedan i Trollhättan. Förutom ett telefonsamtal och ett slagsmål för mycket (ogillar vänersborgare) var det en lyckad kväll! Idag blev det först lite slappande i lägenheten, sedan en tur till slagskämpen som låg på NÄL och sedan lax- och sillunch. Ikväll vankas det fika med en kär gammal kompis! =)

Kort betraktelse från 405:an

Sitter på flygbussen och inser att det framförallt är en sak jag inte kommer att sakna med LA: trafiken. En- och tvåfiliga vägar: here I come!

Farväl

Sitter och softar lite på mitt gamla och Katris nuvarande kontor. Blev en sista lunch på Mr Noodle och nu ska jag snart bege mig av till flygplatsen igen, andra gången för dagen. SÅ tråkigt att behöva säga hejdå till Katri, skulle gärna varit hennes co-praktikant under sommaren!
Ska bli skönt att få checka in mitt bagage och sen få komma på planet, trots seg väntetid däremellan. I Frankfurt blir det bara drygt en timma vilket känns skönt. Sen är jag hemma i Göteborg, har dubbla känslor nu.

Sista vändan till Westwood

Sitter på flygbussen till Westwood. Har precis lämnat av familjen på LAX, de har checkat in sitt eget och en del av mitt alltför tunga bagage. Mitt flyg går senare ikväll så nu ska jag för sista gången (på ett bra tag iaf) besöka Westwood för lunch med Katri!

Universal Studios

Jag har knappt haft en lugn stund sen min kära familj krossade Atlanten och kom hit till California! Sista heldagen i LA spenderades i Universal City och Universal Studios. Helt ok, kanske något dyrt. Lite besviken på Jurassic Park och The Mummy-riderna, men Simpsons-riden var outstanding! Definitivt något Anders skulle gilla, precis som möjligheten att handla i Kwik-e-mart..!
Hann även med den nästan obligatoriska turen kring inspelningsplatserna: som det tvättäkta DH-fan jag är var en av höjdpunkterna helt klart Wisteria Lane!

Ursäkta mitt knepiga ansiktsuttryck!

Här vill jag bo!

Vill hem till Örebro och ladda dvd:n med en skön DH-box och sedan fika 24/7 med Irene! =)

Imorgon är min sista dag här i LA. Dagen kommer att spenderas en hel del på resande fot, till och från flygplatsen men även en tur till Westwood. Ska luncha med Katri och ev hänga på konsulatet innan jag styr kosan till LAX och sedan österut.

Venice & The Grove

Underbar förmiddag på venice Beach idag, fick dessutom ätit den godaste kycklingsalladen hittills i staterna! Längtar hem så jag kan laga lite mer nyttig mat igen, USA makes me fat!
Eftermiddagen fortsatte med en tur till The Grove: ett shoppingcenter där vi mötte upp en gammal arbetskamrat till pappa. Ingen shopping för mig dock, har inte vågat kolla kontot efter lördagens extravaganser..
Kommer vara mer sociala ikväll då hela familjen ska ut och äta middag med mammas syssling Eva som också bor här i Manhattan Beach.

Fortsatt semester..!

Dagarna rullar på. Disneyland i förrgår, igår blev det shopping med familjen och Katri (SÅ kul att ses igen!) på Camarillo Outlet beläget ca en timma härifrån Manhattan Beach. Jag har inte shoppat alls mycket under mina månader här i LA så det fick jag kompenserat rejält. Pikétröjor, skjortor, shorts, byxor och solglasögon = sliter på kreditkortet. Men med en shoppingkompis som Katri så får man passa på!
Efter en mindre incident på hemvägen vilket reulterade i en mycket irriterad Markus hamnade kvällen snart på plus igen då jag och Magda begav oss till Westwood och mitt gamla hem för att träffa Katri och Wictor. Blev en öl innan vi körde till Downtown där vi hamnade på The Standard. Seg kö (inget kaffe serverades i kön heller, vilket jag förstått sker i Örebro nuförtiden?!) men efter lite väntan downstairs fick vi så äntligen komma upp till takterassen: coolt! För bilder: se Katris
blogg!
Idag har varit en kanondag! Hängt nere på beachen, softat vid poolen, njutit av solen: får hoppas att mina sista dagar här blir lika fina och att June Gloom är över för denna gången. Dagen avslutades med utflykt till San Pedro där det var fish market och sen en sväng till Long Beach för mer allmänt softande och fika.
På onsdag bär det av hemåt. Hur kan 5 månader gå så fort?

Semester!

Har numera officiellt semester! =) Hade sista dagen på konsulatet i fredags, som bestod av studiebesök på Sempra på förmiddagen, sedan avslutningslunch på Residenset och sist lite städning av mitt kontor så att Katri skulle kunna installera sig. Det var lite vemodigt, som alltid när saker tar slut. Precis som när man slutar skolan, lämnar något bakom sig. Men ingenting varar för evigt, så bara att försöka njuta så mycket av det man har medans man har det. Det kommer jag göra även till sommaren..
Blev San Francisco i helgen: åkte upp i lördags och mötte upp familjen på flygplatsen, skumt att de är här, men KUL! Vinprovning, sightseeing, Golden Gate Bridge & Park, Alcataraz m m i norr innan vi gav oss söderut längs kustvägen. Mycket fina utsikter längs med vägen, en njutning för ögat minst sagt. Efter många stopp och en övernattning i Big Sur kom jag tillbaka till LA igår kväll, så idag har det blivit fullt upp i min "hemstad": bytt hyrbil, besökt konsulatet med familjen (SÅ kul att träffa Katri igen!), besökt Getty Center och gjort Hollywood och Rodeo Dr. Imorgon fortsätter semestrandet..!

E3 och Häktet

Full fart in i det sista här i LA. Igår och idag har jag varit på spelmässan E3 som hålls här i LA, en av världens största spelmässor. Igår hjälpte vi till vid ett event som hölls i samband med mässan: diverse föreläsningar av och miniseminarier av folk inom data- och tv-spels-branschen. Idag blev det alltså besök på mässan.

Idag hanns det även med ett intressant studiebesök på häktet Twin Towers här i LA, ligger i Downtown. Vi var 6 pers från konsulatet, och lite extra intressant för min del i och med att jag jobbar på Häktet i Örebro till sommaren. Kul att kunna jämföra (intagna i Sverige har det i jämförelse mycket bra!).

I guess that's life

I dessa dagar undrar jag om jag inte kan vara en 26-årig manlig motsvarighet till Jennifer Aniston. Bortsett från the fame and the fortune, men ändå.
Och samtidigt får jag bevisat för mig hur mycket mina vänner och min familj betyder för mig: jag älskar er! =)

Lite bilder från San Diego

Not so sunny California..!

Varit i San Diego över helgen och hälsat på Ulrika och Ville, som gör praktik på konsulatet där nere. Tog tåget från LA i fredags eftermiddag efter att ha betalat räkningar och fikat på GK. Väl framme i San Diego blev det en sväng i Downtown innan Ville hämtade upp oss och tog oss till Pacific Beach där han och Ulrika bor. Liten men nice lägenhet, nära ner till stranden! Efter lite fix hemma blev det förfest hemma hos Rochelle och Stephanie, sedan ut på ett ställe som hette Spin.
Igår blev det sightseeing runt omkring San Diego, bl a La Jolla och Mt Soledad. Promenad längs med strandpromenaden, sedan kul förfest hemma hos Ulrika och Ville innan det blev utgång i Pacific Beach.
Idag har vi tagit det rätt lugnt, softat och tagit ett dopp i havet innan vi blev skjutsade till tåget. Vädret har varit ganska kasst hela helgen, tror att ni haft det betydligt skönare hemma i Sverige faktiskt!
Hunnit med en löprunda ikväll, skönt att komma ut och rensa tankarna lite.