I rätten

I fredags följde jag med Ingela till Criminal Court. Det var dags för preliminary hearing i ett fall med en mordåtalad svensk artist, vet inte hur uppmärksammat det är i Sverige just nu men stått om det i tidningarna tidigare. Tre vittnen var kallade, dock hanns bara ett vittne höras och det inte ens helt. Domaren hade sin egen planering av dagens aktiviteter, så mitt i förhöret när klockan endast var 10.00 avbröts det hela och förhöret ska återupptas imorgon måndag.
Det var relativt stökigt i rättssalen, inte som i Sverige där det känns som att det är mer ordning och reda. Folk sprang in och ut mest hela tiden under tiden för förhöret, då flera andra av dagens fall förbereddes på olika sätt samtidigt.
När alla vittnen har hörts ska domaren ensam avgöra om fallet ska gå vidare till "riktig" rättegång, med jury och allt. Som jag förstått det så krävs det inte alltför mycket bevisning för att detta ska kunna ske, vilket får mig att undra över preliminary hearingens egentliga effektivitet. Om det krävs förhållandevis lätt bevisning så borde man kunna avgöra om fallet håller för vanlig rättegång på ett tidigare stadium: polisförhör och andra handlingar och på så sätt få en mer kostnadseffektiv process.
Intressant i vilket fall, får se om jag hinner återvända innan praktiken är slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback