Runyon Canyon

21/2-09

I onsdags hade vi säkerhetsutbildning. Det är lagstadgat här i LA att alla som arbetar i höghus ska genomgå säkerhetsutbildning inom två veckor från det att de börjar sin anställning. En regel som det tummas på, jag och Wictor har varit här en månad men det var flera på kursen som jobbat i huset betydligt längre! Det fokuserades på vad man ska göra och tänka på vid brand och jordbävning, något jag hoppas slippa uppleva!

På kvällen deltog vi i Svensk-amerikanska handelskammarens Business mixer som hölls på Café Bohéme. Hölls ett föredrag om mäklarbranchen, och sedan var det mingel, trevligt!

Fick nytt uppdrag av Ingela, ta reda på  om ett lesbiskt par från Sverige kan gifta sig eller ingå partnerskap på Hawaii, och om det isåfall erkänns i Sverige. Visade sig vara ganska krångligt, så kommer nog att fortsätta reseracha nästa vecka med. Kanske bra uppslag till min 15-sidiga kommande uppsats?

Igår blev det en del att göra, Tina var sjuk så jag fick själv se till att vissa ärenden skickades med kurirposten hem till Sverige och Migrationsverket. De verkade vara kompletta så vitt jag kunde se, så hoppas att jag inte klantat till det!

Idag åkte jag och Wictor bort till Hollywood och Runyon Canyon Park. Bussnätet verkar än så länge fungera bra här, vilket är skönt: ett mer ekonomiskt sätt att ta sig runt på. Runyon ligger bara ett stenkast från Hollywood Blvd, och erbjuder mycket fina utsiktsplatser över LA. Ingen söndagspromenad dock, var stundtals mycket brant!

Efter avklarad hike begav vi oss bort mot Kodak Theatre där Oscars-galan kommer att äga rum imorgon. Förberedelserna var i full gång, vägen avspärrad, Oscars-gubbar  och kameror mest överallt! Full security imorgon anar jag, för att komma nära celebriteterna krävs speciella biljetter, som man skulle ansöka om redan i september. Håller tummarna för Kate Winslet!

Efter mat på en italiensk restaurang fortsatte eftermiddagen med tunnelbana bort till Downtown, där vi fortsatte att utforska stadsdelen. Downtown har inte haft det bästa ryktet, men har tydligen på senare år blivit mer populärt. Nybyggda hus med intressant arkitektur, som t ex Walt Disney Concert Hall på bild nedan, blandas med äldre mer nedgångna hus.

    

     

    

    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback